JoiN Me HeRe..

Friday, April 15, 2011

Ikan Kembung Masak Asam Rebus ala bonda..

Lagi2 cerita pasal makan..

Sudah hampir 2 tahun tinggal dekat Johor ni,dah macam-macam makanan aku cuba,nasi beriani,mee bandung,satey,mee rebus,cendol,tapai..semuanya ditelan dan dinikmati dengan seribu rasa.Sedap memang sedap.. Tapi dah namanya orang utara,selera aku tetap bertunjang di sana.Sebenarnya orang utara ni masakannya banyak yang berkuah tak bertumis.Contohnya laksa dan Asam pedasnya.semua tak menggunakan minyak.Masak sup pun,ada yang tak bertumis..

Ok..aku nak kongsi kat sini masakan mak yang cukup aku suka.makan dengan nasi panas ditambah sambal belacan dan ikan goreng sudah cukup untuk buat aku menambah-nambah nasi.Nak kata masak singgang,bukan singgang,nak kata asam pedas pun bukan,asam rebus yelah kot rasanya.Resepinya senang je dan dengan bangga aku nak beritahu dekat sini mak aku dah beberapa kali menang dalam peraduan masak memasak kat kampung tau,masak nilah.yang dalam gambar ni versi aku,tak sama sangat macam mak buat,tp lebih kuranglah..

resepi:

ikan kembung/pari 1/2 kilo
4-5 cawan air
1 labu bawang besar (dihiris nipis)
4 ulas bawang putih (dititik)
1 inci halia (dihiris nipis)
4-5 keping Asam gelugor
5-6 tangkai cili padi (ditumbuk halus)
1 inci lengkuas (dihiris nipis)
2 batang serai (dititik)
2 sudu besar rempah kari ikan
sayur bendi dan timun (dipotong wedges)
gula,garam dan bahan perasa secukupnya..

Semuanya disatukan di dalam periuk,dan dibiarkan sampai mendidih,masukkan ikan dan akhir sekali masukkan sayur..biarkan sekejap,baru tutup api.Hidang panas..

No comments:

Post a Comment