JoiN Me HeRe..

Wednesday, April 20, 2011

Cerita Malam Khamis...

Dapat panggilan daripada kawan,nak datang rumah lepas waktu kerja nanti,kebetulan aku dan suami memang ada kat rumah,jadi kami pun bercadang mahu masak makanan ringkas sebagai kudapan waktu borak2 nanti.Maklumlah walaupun dekat,tapi kami dah lama tak bersua muka,masing2 sibuk.Sedang berbual-bual tu mataku terpandang pulak sayur kucai yang aku tanam depan rumah,jadi aku terfikir kalau buat jemput-jemput mesti sedap...

Ok set!jadi buat jemput2.Langkah pertama potong dan cuci sayur..sambil2 tu berkata-kata dalam hati bestnya kalau aku dan keluarga dapat makan sayur organik macam ni selalu,bebas racun dan guna baja organik pulak tu.rasa bangga pulak dapat makan hasil tanaman sendiri hik3...

Langkah seterusnya aku bancuh tepung dengan mencampurkan beberapa bahan lain seperti bawang besar,cili,ikan bilis,telur,sedikit serbuk penaik,dan bahan2 perasa (nak jugak letak resepi hik2)..dah siap bancuh,jom kita goreng..



Bermulalah aktiviti goreng menggoreng..bila dah siap,suami cadangkan jemput2 ni dipadankan dengan kopi kampung yang kami beli dekat Kedah baru2 ni.Ermm..menarik jugak tu,tambah pulak jemput2 ni dicicah dengan sambal hitam,memang terangkat.Orang johor memang suka sambal hitam ni..nak resepi?

Tetiba...Kawan telefon! dia dan suaminya tak dapat datang sebab kena ambil maknya yang baru keluar dari hospital.Dia minta maaf dengan nada kesal sambil bergurau kecewa tidak dapat makan jemput2 tu.Nak buat macammana dah tak ada rezeki lagipun semua tu kan di luar kawalan kita.

Jadi moral of the story..buat apapun mesti kena ikhlas,sebab dengan keikhlasan benda berat pun kita tak akan rasa beban.Tak apalah penatpun..dan walau jemput2 ni banyak,jiran sebelah kan ada so boleh bagi mereka separuh...(Ooo rezeki jiran rupanya..)









2 comments:

  1. sbnrnya ni cucur bilis..tp kalo letak udang lg sedap kan..

    ReplyDelete