1. Pengucap (speaker)
2. Mesej
3. Saluran
4. Pendengar
5. Maklum balas
6. Gangguan
7. Susun atur(Setting)
Pengucap
- mempunyai mesej disampaikan untuk memberitahu,mempengaruhi/memujuk,memberi inspirasi atau menghibur.
- Perlu merancang,penyelidikan,persediaan dan latihan yang sewajarnya untuk mencapai objektif.
- Pengucap perlu ada
- Minat
- Motivasi
- Kredibiliti
- Perancangan
- Persembahan terbaik
- Maklumat yang hendak disampaikan berjaya jika:
- Tajuk sesuai
- Perkataan tepat
- Bahasa tepat
- Beri contoh
- Disampaikan dengan gaya yang sesuai
- Susunan mesej jelas
- Struktur persembahan mestilah mengandungi pendahuluan,isi kandungan,cadangan,penutup
- Adalah pelanggan anda.Analisis audien diperlukan bagi menentukan strategi pendekatan dengan kaedah yang sesuai.
- Pendekatan audien
- Lingkungan umur audien
- Anggaran jantina
- Anggaran taraf perkahwinan
- Anggaran bangsa
- latarbelakang sosial dan budaya
- taraf pendidikan
- minat
- Tahap pengetahuan
- Pengharapan
(Lisan atau bukan lisan)
- Lisan-Percakapan menggunakan suara
- Bukan lisan - gerak geri(pergerakan badan dan tangan)pertembungan mata dgn audien,mimik muka,keterampilan diri (pakaian yg sesuai,kredibiliti,kualiti diri yg baik,sikap terbuka,komited dan hormat) penggunaan rajah,carta,graf dan gambar.
- Samaada untuk mesej yang diterima atau tindakbalas.
- pengucap perlu:
- Peka kepada maklumbalas
- Pinta maklumbalas
- Bertindakbalas dgn sebarang maklumbalas
- Ulang penerangan bagi mendapat maklumbalas
- Dalaman-datang dari dalam diri pengucap itu sendiri contoh keadaan gementar ,konflik dalaman dan lupa skrip
- Luaran
- Persepsi audien berbeza
- Pemahaman berbeza
- Prasangka
- Bising
- fizikal/psikologi audien
- Tidak tumpu perhatian
- Tempat tidak selesa,sistem audio yang teruk,suhu yang cukup sejuk@panas..
- Pengucap perlu ketahui keluasan bilik
- Kemudahan yang ada,audio,video dll
- Suhu bilik
- Lampu,cahaya dll
- Di mana harus berada semasa persembahan
No comments:
Post a Comment