JoiN Me HeRe..

Sunday, March 7, 2010

Tanah Perkuburan


Dari dulu sampai sekarang masyarakat kita telah dipengaruhi dgn filem2 @ drama yang menunjukkan bahawa tanah perkuburan merupakan satu tempat yang agak 'keras'.Bagi yang mahu berfikir,mari kita fikir sejenak adakah kawasan ini patut dianggap sebegini selamanya?memang tidak dapat dinafikan kewujudan makhluk2 dan alam ghaib di tempat2 sebegitu,tetapi mari kita sama2 ubah tanggapan kita selama ini terhadap tanah perkuburan.

Dulu sewaktu kecil aku sering menonton filem yang menggambarkan tanah perkuburan itu memang berhantu.Dan aku tidak nafikan setiap kali melalui tempat2 tersebut berseorangan aku menjadi gerun sekali.Rasa mahu terbang selaju-lajunya untuk melepasi kawasan tersebut.

Masa telah berlalu,tanggapanku terhadap tanah perkuburan juga telah berubah.Semuanya bermula semasa aku mula menyewa rumah (rumah sekarang) yang ada kubur di belakangnya.Jarak dari pintu belakang rumahku lebih kurang 3 meter sahaja,memang dekat.Dan bertentangan pintu belakang rumahku itu ada satu pohon yang cukup tinggi dan besar.Orang cakap kalau ada pokok besar lagi keras tempat tu.

Paling aku rasa kelakar bila kawan2 datang,mereka kaget seketika melihat pemandangan di belakang rumahku,saja aku tidak beritahu awal2,seronok melihat reaksi mereka.Sebenarnya tempat sebegitu tidak ada apa yang perlu ditakutkan,malah aku rasa bertuah kerana hari2 sewaktu aku buka sahaja tingkap aku dapat memberi salam kepada roh2 si mati.Tempat ini juga kadang2 boleh menginsafkan kita,ye lah sebagai manusia aku juga sering lalai dan mudah terpedaya dengan hasutan dunia.

Bila sudah hari-hari melihat pemandangan tanah perkuburan tersebut, aku pun sudah terbiasa dengan kawasan ni.Malah anakku juga sering meninjau-ninjau sewaktu kami menyusur ke kawasan tersebut untuk ke kedai makan berhampiran.Sayu rasa hati..

Berbalik dengan tanggapan 'keras' itu tadi,setakat ini tanah kubur tersebut belum mendatangkan apa-apa masalah pada aku sekeluarga,yang penting banyakkan berdoa agar dijauhkan sebarang gangguan.Emak aku ada nasihatkan aku dulu sewaktu aku agak was-was menyewa rumahku sekarang,mak cakap"apa nak ditakutkan,kita pun akan kembali ke situ juga nanti".Jadi,betullah apa yang emak aku cakapkan tu ;p...

1 comment:

  1. Perkembangan terkini: Pokok besar kt kubur tu dah ditebang sbb masa ribut melanda parit raja,dahan2nya telah mghempat beberapa biji rumah dan mengakibatkan kerosakkan yg teruk...

    ReplyDelete