JoiN Me HeRe..

Sunday, March 7, 2010

Kawan

Teringat satu ketika dulu seorang kawan sekolahku berikan aku satu nota kecil yang bertulis "yang bisa menjatuhkan kita biasanya kawan,yang bisa menaikkan kita biasanya lawan".Mungkin ada betulnya,sampai sekarang aku masih ingat ayat ni.

Kawan..macam-macam jenis kawan aku jumpa sepanjang hidup ni.Ada kawan baik yang amat memahami,pemikiran pun lebih kurang sama,ada kawan yang sekadar teman borak di kedai kopi,ada kawan yang cuba tikam dari belakang(kawan makan kawan),ada kawan yang suka menumpang populariti,hidup macam parasit,ada kawan yang biasa-biasa sahaja maksudnya kalau jumpa cakap tak jumpa tak cakaplah.Ada kawan yang dekat tp jauh di hati dan ada juga kawan yang jauh di mata tapi dekat di hati.

Yang pastinya dari dulu sampailah sekarang aku ada seorang sahabat yang banyak berkongsi segala suka duka dalam kehidupan ni.Walaupun dia jauh tapi kami selalu berhubung paling tidak seminggu sekali.Paling aku gembira dia akan menamatkan zaman bujangnya tidak lama lagi,setelah sekian lama mencari buah hati@mr.rightnya.Itulah satu-satu sahabat yang aku rasa begitu selesa berkawan dengannya.

Penting bagiku mempunyai seorang sahabat yang memahami kerana tidak semua perkara kita boleh kongsi dengan ibu bapa mahupun suami.Bukan mereka tidak boleh memahami tetapi ini soal menjaga hati,aku tidak mahu membuat mereka risau atau susah hati.Dan aku tak nafikan aku perlukan kawan-kawan untuk mewarnai lagi hidupku,selain dari keluarga tersayang.Bila berkawan banyak manfaat aku dapat,sebab itulah kadang-kadang hidupku rasa kosong tanpa mereka.

Apa yang aku ingin pesan di sini hati-hati dalam memilih kawan kerana di luar sana bermacam-macam jenis kawan boleh kita jumpa.Kalau boleh jauhkan diri daripada kawan yang mahu merosakkan diri kita.Cari ketenangan dalam hidup dan bertenanglah dalam memilih kawan..

No comments:

Post a Comment